سلولهای خوک با محافظ نانو به عنوان درمانی بالقوه‌ی برای دیابت نوع 1

8 سپتامبر2016- دانشمندان آمریکایی درحال مطالعه‌ی انتقال سلولهای بتا از خوک به انسان به عنوان یک درمان بالقوه برای دیابت نوع 1 هستند. دانشمندان دانشگاه آلاباما درحال توسعه‌ی یک پوشش نازک از نانو ذراتی خاص برای محافظت از بافت خوک در برابر حمله‌ی سیستم ایمنی انسان به این سلولها پس از پیوند هستند.

 محققان هم اکنون درحال آزمایش بقا و عملکرد این جزایر محافظت شده از موش یا خوک برای پیوند به موشهای دیابتی با سیستم ایمنی سالم و دست نخورده هستند. بودجه‌ی این تحقیقات توسط بنیاد دیابت جوانان تأمین شده است.

 چرا جزایر خوک؟

جزایرلانگرهانس خوک بر خلاف جزایر انسان، منبع نامحدودی از بافت تولید کننده‌ی انسولین را ارائه می دهد که یک گزینه‌ی درمانی جالب برای دیابت نوع 1 است. در حال حاضر پیوند سلولهای جزایر به چندین روش در حال بررسی است: پیوند سلولهای پوشیده شده با یک ژل ضخیم یا پوششی که به سلولهای جزایر متصل می‌شوند.

در حالیکه پیوند سلولهای بتا به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، بیماران را از تزریق انسولین بی نیاز می کند اما آنها مجبور به مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی برای تمام عمر به منظور جلوگیری از حمله‌ی اتوایمیون به سلولهای جدید خواهند بود. این داروها گاهی دارای عوارض جانبی است و می تواند فرد را در معرض عفونت و سایر مشکلات قرار دهد.

پرفسور Hubert Tseو پرفسور Kharlampievaاز دانشگاه آلاباما (UAB)، رویکرد متفاوتی  را با استفاده از 5 پوشش دو لایه ای از مواد زیستی بر  روی سلولها اتخاذ کردند. این پوشش تقریباً 30 نانومتر ضخامت دارد. به گفته‌ی محققان این لایه‌ها نه تنها  پاسخ ایمنی بدن میزبان به سلولها را کاهش می‌دهد بلکه به دلیل ضخامت کم آن، امکان ورود مواد غذایی و اکسیژن به درون پوشش برای بقاء سلولها را فراهم می‌کند.

پرفسور Tse‌ و Kharlampievaدر حال حاضر گزارش کرده‌اند که جزایر موش با پوشش نانو در بدن موش مدل دیابت تا 40 روز زنده مانده و به عملکرد خود ادامه می‌دهند.

 آنها می‌گویند: ما نشان دادیم که این سلولها پس از پیوند زنده مانده وعملکرد خود را در تنظیم قند خون ادامه می‌دهند علیرغم اینکه انتظار نداشتیم این پوشش چند لایه بتواند چنین فواید بزرگ و بالقوه‌ای را داشته باشد.

محققان UABدرحال برنامه‌ریزی برای آزمایش این سلولها در داخل بدن هستند، آنها می خواهند  بدانند آیا این پوشش می تواند خطر رد پیوند را کاهش داده وکنترل قندخون را بهبود بخشد؟

 پیوند سلولهای جزایر خوک به انسان در ژاپن، همچنین پس از تصویب قانون امکان پیوند سلولها و ارگانهای حیوانی به انسان، در حال بررسی است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/nano-thin-coated-pig-cells-being-tested-as-potential-type-1-diabetes-treatment-98807435.html